Reis Tanzania - 13 oktober

13 oktober 2019 - Ngaramtoni, Tanzania

13 oktober Goedemorgen! Vandaag hadden we een heerlijk relaxte dag. Familie Mazulla ging naar een 8(!!!)-uur-durende kerkdienst en Amber, Sander en ik zijn met z’n 3en op pad geweest. We besloten naar Arusha te gaan omdat daar een restaurantje zit met allerlei Europese gerechten, want oh wat hadden we daar toch veel zin in na 2 weken Afrikaans eten. We zijn vandaag voor het eerst zelfstandig met de dalla-dalla naar Arusha gegaan!

Joehoe! Ons eerste ritje zelfstandig in de dalla-dalla

Ik vond het best spannend om als 3 mazungu’s (zo noemen de Tanzanianen blanken) op stap te zijn, maar we zijn zonder beroofd of opgelicht te worden veilig in Arusha aangekomen. In Arusha hebben zijn we bij 3 mannen achterop de motor gegaan. Hoor je me? Achterop de motor! Dit durf ik eigenlijk écht niet, en al helemáál niet bij vreemden. Gelukkig was het een prima ritje en na 10 minuutjes kwamen we veilig en wel aan bij het restaurantje.

Op de motor!

We hebben een heerlijke middag gehad. Onder het genot van lekkere broodjes, thee, frisdrank en zelfs een stuk taart (!), hebben we de middag gevuld met kletsen en een paar potjes Yathzee. Omdat er Wifi in restaurant aanwezig was, hebben we alle drie ook met het thuisfront gefacetimed. Wat was het fijn om iedereen even te zien en te spreken! Zoals je merkt hebben we onszelf enorm verwend!

NomnomnomTAART!

Aan alle leuke dingen komt een eind, zo ook aan deze middag. Nadat we weer helemaal opgeladen waren moesten we namelijk weer terug naar Ngaramtoni omdat we vanavond uitgenodigd waren voor een communiefeest van een leerling (Paolo) uit grade 6. Aangekomen in Ngaramtoni hebben we Charles proberen te bereiken om te bespreken wat het plan voor vanavond was, maar we kregen geen gehoor. Daarom besloten we om op de lokale markt een paar kleine cadeautjes voor Paolo te halen en op eigen initiatief, want tja we waren vandaag toch al super zelfstandig bezig, naar het feest te lopen.

Straatbeeld Ngaramtoni

Het feest was op het schooltje, dus gelukkig wisten we de weg. Op het feest werden we ontzettend warm ontvangen. Uiteindelijk (ruim een uur nadat Charles had gezegd dat hij eraan kwam, want ja pole pole hè) kwam Charles ook aan op het festijn. Er was eten, drinken en gezelligheid in overvloed. Vanavond hebben we voor het eerst met onze handen gegeten! Na het feestje heeft Charles ons naar huis gebracht. Thuis aangekomen hebben we nog even met de kinderen geklierd en daarna hebben we ons bedje opgezocht. Lala salama!