Reis Tanzania - 2 november

3 november 2019 - Moshi, Tanzania

Goedemorgen! Vanmorgen werd ik wakker met het besef dat het einde van dit grote avontuur nu toch echt in zicht is. Gelukkig heb ik nog een paar hele leuke dagen voor de boeg. Vanmorgen stonden er weer heerlijke pannenkoekjes voor ons klaar. Ik moet eerlijk bekennen dat ik die de afgelopen twee weken wel een beetje gemist had. We zaten met 6 meiden aan tafel in het vrijwilligershuis: Sara, Rosa, Margreet, Joanne, Noa en ik. Wat een gezelligheid! Deze meiden (behalve Sara dan) zijn hier ongeveer twee weken geleden aangekomen toen ik net op safari ging. Na het ontbijt vertrokken we met z’n allen samen met onze privéchauffeur Goodluck naar Moshi, een stad hier ruim twee uur vandaan. Onze eerste stop was bij een soort koffieplantage die gerund werd door een familie. We hebben het hele productieproces van koffieboon tot koffie gezien en mochten als echte barista’s helpen bij elk onderdeel van het proces. Bij elk onderdeel werd gedanst en gezongen, want ja, het blijft Afrika hè :)

Koffie makenKoffie makenKoffie maken

Natuurlijk mochten we na afloop het meest verse bakje koffie aller tijden zelf proeven! Ondanks dat ik normaalgesproken echt geen koffie lust, was dit kopje best lekker. Na de koffiepauze had de oma van de familie een heerlijke lunch voor ons bereid. We kregen soep, rijst, groente en fruit. Met een bomvolle buik en genoeg adrenaline van de cafeïne vervolgden we onze rit naar de tweede stop: de Materuni waterval. Op een gegeven moment was de weg niet meer bereikbaar voor de auto, dus moesten we te voet verder. We maakten een pittige wandeling van ongeveer een uur door een prachtig regenwoud gevuld met de mooiste flora en fauna. Ik heb nog nooit zoveel verschillende kleuren groen bij elkaar gezien, prachtig! Na een tijdje kwamen we aan bij de waterval. Hij was werkelijk reusachtig (wel 150 meter hoog!) en zó indrukwekkend om te zien! We koelden onze vermoeide benen af in het ijskoude smeltwater en genoten van deze geweldige locatie.

IMG-20191103-WA0029Wandelen naar de Materuni waterfallsGroepsfoto met Goodluck bij de Materuni WaterfallsBloemetjesMateruni WaterfallsBloemetjes

Na een tijdje wandelden we weer terug naar de auto. We begonnen aan een lange autorit terug naar Tengeru. Aangekomen in het huis stond er chips kuku voor ons klaar: friet met kip, smullen! Na het eten nam ik een koude douche (het is hier elke dag maar afwachten of de douche warm of koud is) en zocht ik op tijd mijn bedje op. Lala salama!