Reis Tanzania - 3 november

3 november 2019 - Tengeru, Tanzania

Habari ya asubuhi! Vandaag is het alweer mijn laatste zondag in Tanzania. Rond een uur of 8 schoven we met z’n allen aan de ontbijttafel. Vandaag stond er voor iedereen een groenteomelet klaar, jammie! Een keer wat anders dan pannenkoeken en toast. Na het ontbijtje trokken we onze mooiste kleren aan want vandaag gingen we naar de kerk in Tengeru! We waren waarschijnlijk nog steeds hartstikke underdressed, want tegen de zondagse kleren hier kun je écht niet op. Noa, Joanne en Margreet waren vorige week ook naar de kerk geweest, dus zij wezen ons de weg. Daar liepen we als zes muzungu’s richting de kerk.

Wandelen naar de kerkStraatbeeld

Aangekomen bij de kerk werden we heel hartelijk en warm ontvangen. Deze kerk was weer heel anders dan de kerk waar ik in mijn eerste weekend ben geweest. Deze kerk was echt een gebouw met rijen kerkbanken en een preekstoel.

De kerkNaar de kerk

Deze kerkdienst was, ondanks dat het volledig in het Swahili was, opnieuw een geweldige en indrukwekkende belevenis. Iedereen kent verhalen van Afrikaanse kerken waar hele families bij elkaar komen om urenlang God te prijzen met zang, dans en pure overgave. Die verhalen kloppen helemaal, kan ik nu bevestigen. Ik genoot van de meerstemmige zang van de gemeente en verschillende koren, uit volle borst en soms op spontane momenten, waarbij vol vreugde gedanst en geklapt werd. Er werd door 6 (!) verschillende dominees gepreekt. Dit alles ging ook hier niet op een normaal volume, nee, alles moest luider dan luid! Ik verbaasde me over de kreten van “amen” en “halleluja” die regelmatig spontaan door de kerk geroepen werden. Het is zo mooi om de volle overgave van deze mensen mee te maken. Opnieuw voelde ik zoveel verbondenheid met de mensen in de kerk. Het is zo bijzonder om te ervaren dat wij allemaal broeders en zusters in het geloof zijn, dat we allemaal niet zonder onze enige Redder en Zaligmaker kunnen: Jezus Christus. Na de ruim 3-uur-durende kerkdienst besloten we vanmiddag even rustig aan te doen. We hebben gezwommen, in de zon gelegen en genoten van deze heerlijke dag zodat ik vol nieuwe energie aan mijn laatste 2 dagen vrijwilligerswerk kan beginnen. Tutaonana kesho (tot morgen)!