Reis Tanzania - 14 oktober

14 oktober 2019 - Arusha, Tanzania

Habari ya Asubuhi! Vandaag was het Nyerere-dag, de dag waarop de eerste president van Tanzania wordt herinnerd. Op deze feestdag is iedereen hier vrij, zo ook wij! We hadden dus een extra dagje weekend, heerlijk! Vanmorgen begonnen we de dag rustig door op Afrikaanse wijze ons wasje te doen. Met een paar emmers koud water en een blok zeep hebben we onze was zo goed als schoon gekregen.

Handwasje gedaan

Charles heeft een levende haan gekocht, die ze vanmiddag gaan slachten en gaan bereiden voor het avondeten. De gedachte dat deze levende haan straks op mijn bord ligt, maakt dat ik heel erg opzie tegen het avondeten. Ik zou er haast spontaan vegetariër van worden!

Na het wassen van onze kleren zijn Sander, Amber en ik samen met Paschazia naar de Masai Market in Arusha gegaan om daar allerlei leuke souvernirs te halen als herinnering aan dit geweldige avontuur. Op deze markt keek ik werkelijk mijn ogen uit. De verkooplui waren zó blij dat ze mazungu’s zagen, dat ze ons bijna elk winkeltje insleurden en vanalles probeerden aan te smeren. Omdat wij geen besef hebben van wat hier eerlijke prijzen zijn, spraken we met Paschazia een codewoord af wat zij zou zeggen als ze ons iets wilden aansmeren wat véél te duur was. Wat een grappige ervaring! Toen de buit binnen was zijn we met z'n vieren in een een soort tuktuk (waar eigenlijk maar 2 personen in passen) naar de Pizzahut gereden. We hadden Paschazia namelijk beloofd dat we haar zouden trakteren op pizza, haar lievelingseten. De pizza’s waren overheerlijk!

Pizzaaa!

Nadat we onze buikjes rond gegeten hadden heeft Nanjaro (de buschauffeur van het schooltje) ons weer naar huis gebracht. Op de Masai Markt hadden we voor Wade, Patricia en Carolina als verrassing armbandjes gehaald. Ze waren helemaal ondersteboven van ons cadeautje. Heel erg leuk!

“Diner is ready!”, riep Anna toen vanuit de keuken naar ons. Oh nee toch dacht ik, tijd voor de kip… Met een onheilspellend gevoel nam ik plaats aan tafel. Anna haalde het deksel van de pan af. Zag ik het nou goed wat daar lag? We aten pannenkoeken! Wat een geluk! De keukenmedewerksters hadden namelijk geen tijd gehad om de kip te bereiden en dat vond ik helemaal niet erg! Na het eten zijn we lekker gaan slapen, want morgen staat er weer een werkdag voor de boeg. Lala salama.

1. Willem Mensink:
    15 oktober 2019
    Hoi Lysanne. Ik sprak net jouw vader even en hij vertelde dat je een reisblog bijhoudt. Rieneke had dat ook al verteld maar was er nog niet aan toegekomen om het te lezen.
    Ik heb even gegoogled en nu lees ik jouw ervaringen. Mooi om zo wat te lezen en horen vanuit Tanzania. Ik probeer het een beetje te volgen en wens je Gods zegen toe en geniet ervan.
    Groetjes, Willem Mensink